”Morgen fahren wir mit dem bus nach Hamburg”*

20140529_224804
Fast det är en sanning med stor modifikation; i själva verket är vi sedan några dagar tillbaka hemma från Hamburg och vi åkte inte buss utan bil och färja. Sanningen bakom rubriken kan man läsa längst ner om man mot förmodan skulle vara intresserad.

För några månader sedan började vi diskutera med våra tyska vänner N och A (Ringeck och Finchen) om möjligheterna att tillbringa Kristihimmelsfärdshelgen ihop. Eftersom de genom en bekant har tillgång till en stuga strax utanför Hamburg föll det sig naturligt att vi skulle hänga med dom där över helgen. Givetvis blev det också en del geocaching, en del av det mer speciella slaget skulle det visa sig.

Vi tog bilen från Trollhättan till Göteborg på eftermiddagen den 28:e maj och åkte sedan färjan till Kiel, ett alldeles strålande sätt att resa då både vi och Lilla S sov riktigt bra på natten. Dessutom hade, till allas stora glädje, hytten ett stort fönster så vi kunde spana på hamnar och de fartyg vi mötte på vägen.

20140528_183126

Lilla S vid Eriksbergskranen

Det här med trackables har vi varit rätt ointresserade av fram till dess att Djurets publicerade sina coin-bingon utanför Mariestad. Nu håller vi ögonen öppna och loggar det vi kommer över samt gör någon enstaka riktad tur för att plocka ett extra intressant coin. Av denna anledning började vi vår resa på de tyska motorvägarna med att besöka tre TB-hotel, enligt uppgift skulle dessa innehålla rikligt med både coins och TB:s men så var det inte. Förutom några enstaka TB-stämplar i loggböckerna var det i princip tomt, märkligt och lite tråkigt.

Trots stoppen var vi snart framme och förbi Hamburg, trafiksituationen bjöd inget större motstånd och N hade försett oss med en fin vägbeskrivning i form av waypoints – det behövdes för stugan låg verkligen i skogen, på en väg jag nog tvekat att köra in på om jag inte visste att det var rätt. Efter ett kärt återseende med N och A tog vi en kort promenad för att logga ett par traditionella burkar i närheten av stugan, bland annat den finurliga Tostedter Primzahlen (GC51Z2A) där det gällde att ha koll just på primtal – egentligen en vanlig, enkel micro men med en rolig twist.

Redan hemma i Sverige hade vi fått indikationer från N om att vi skulle göra ett försök att besöka en lång och favoritpoängtät (795 st!) multi i Hamburgs sydvästliga delar, Dobranski-Mord im Rotlichtviertel NC (GC3YNQC). Det verkade dock lite knepigt alltihop eftersom man behövde ansöka om en tid i en kalender för att få ge sig på cachen. Nu blev det aldrig någon bokning gjord men framåt 21-tiden på kvällen åkte ena halvan av team abinitio (andra halvan fick ta hand om Lilla S som behövde sova tidigt) tillsammans med N och A till starten, efter en stund slöt vi upp med deras kompis Der-Geo-Elmo som tidigare loggat cachen men inte fått till alla delsteg riktigt. Det är omöjligt att göra den 15 steg långa multin rättvisa i en simpel bloggtext men man kan ju börja med att kolla in den introducerande youtube-videon för att förstå stämningen i cachen:

För oss tog det ungefär 3,5 timmar att ta oss igenom cachen och logga dess bonus.

På väg tillbaka till stugan gjorde vi några stopp vid några burkar och på Der-Geo-Elmo’s inrådan besökte vi ytterligare en cach, enligt honom en enkel men rolig tvåstegs-multi. Den här cachen, Ein Tag als Strassenmeister (GC4AA4M), 274 FP, seglade direkt upp på åtminstone top-tio-listan av kreativa och roliga cacher. Kanske till och med bättre än den långa Dobranski-cachen vi loggade strax innan. Vid första steget, intill ett elhus i närheten av en trafikled, stod en blomlåda, ungefär av sådan modell som brukar stå på vägar i bostadsområden för att dämpa farten. Lådan gick att öppna och i denna låg en trekantsnykel (med en koordinat stansad på), två skyddshjälmar märkta ”GPS-dienst” – GPS-tjänst och två reflexvästar. Efter lite ombyte gick vi bort till den plats som koordinaterna angav. En refug! Mitt i vägen! Full av korta reflexstolpar! Med tanke på vår utstyrsel var det förhoppningsvis ingen förbipasserande bil som misstänkte något när vi med hjälp av trekantsnyckeln skruvade bort stolpe efter stolpe i jakt på burken. Det tog en stund och många stolpar innan micron kom fram. En riktigt rolig och kreativ idé av sådan typ att man måste åka utanför Sveriges gränser för att hitta.

Väl tillbaka i stugan, klockan hade då passerad 03:00, fixade N varsin Gino tonic varefter vi somnade väldigt gott.

Den kommande dagen spenderades i skogen och på landsbyggden och det slog oss hur fantastiskt roligt det är, dels att geocacha på semestern, dels att ha hjälp av hyfsat lokala guider och vänner. Det gör att man kommer ut långt från stadskärnan och får se saker och miljöer man garanterat hade missat under en vanlig hotellweekend. Under dagen loggade vi ett antal trevliga burkar där två riktigt fina klätterträd stack ut: Hoch und lang (GC46442) och Kletterbuche (GC3492E). Lilla S blev till slut både trött och hungrig, och i ärlighetens namn vi också, och vi tog oss tillbaka till stugan för lite grill och vin.

I kontrast till dagen i the great outdoors tog vi oss under lördagen in till Hamburg med ett första stopp vid cachen …wo hab ich den Cache denn nochmal hingelegt??? (GC1DZ17) som är en geocache of the week. och således lite extra rolig att logga! Vi promenerade sedan i den gamla botaniska trädgården, ut vid Millerntorplatz och Bismarckstatyn, gick klassiska Reeperbahn ner förbi sexshopparna och barerna och allt annat fin och fult som finns där. N tog också den manliga delen av teamet på en liten de-tour in på en gata avgränsad av stora järngrindar där kvinnor inte fick gå in, och även om det inte var precis arbestid så satt en del prostituerade kvinnor och visade upp sig i skyltfönstren – en helt och hållet surrealistisk upplevelse! Det blev också en tur upp i tornet på Hauptkirche St. Petri – 544 trappsteg! Otroligt högt och jobbigt. Ett pluspoäng var att vi träffade en svenska där uppe. Innan vi lämnade innerstan hann vi med ett logga ytterligare en populär cache: Voss-Margarine (GC18182) (otroliga 3035 favoritpoäng!), och det blev tydligt hur trevligt det är när man inte behöver ha med sig egna verktyg utan CO har byggt ett åt väldigt snyggt åt en.

På söndagen var det så dags att lämna Tyskland för den här gången, den här gången med bil nästan hela vägen hem. Vi har lite dålig statistik vad gäller loggade länder per dag och med en logg i Tyskaland, en i Danmark och en i Sverige ordnade vi det i och med hemresan. Givetvis loggade vi TB-hotell i hopp om att se något intressant men tyvärr gapade det mesta tomt.

Sammanfattningsvis: Tyskland är ett helt otroligt land att cacha i. Det finns väldigt mycket cacher och alla är verkligen inte bra men med lite selektion (och med stor hjälp av våra fina tyska vänner) hittade vi några verkliga pärlor. Vi kan verkligen rekommendera en resa dit! Kvaliteten på de högkvalitativa burkarna i Tyskland är i en högre dimension än vad de är i Sverige – där finns mycket kul att lära och inspireras av.

*Så var det det här med rubriken: På högstadiet hade halva delen av teamet en skön tysklärare som inte tyckte att grammatik var alls viktigt. Han sa att det var något man kunde ägna sig åt på kvällstid om man inte kunde somna, i övrigt gällde det mest att snickesnacka lite och så skulle det lösa sig, enligt honom. En dag fick vi dock ha vikarie – Lennart – som hade en annan syn på grammatik. Han tyckte det var väldigt viktigt att vi lärde oss frasen ”Morgen fahren wir mit dem bus nach Österreich” och de grammatiska principerna bakom frasen. Och så var det med det. Kanske hade jag varit duktigare på tyska om jag lärt mig lite mer grammatik från början.

En reaktion på ””Morgen fahren wir mit dem bus nach Hamburg”*

1. Tack för helg-semester med oss mitt i skogen! Det var fint!