Sa Trapa

Under påsken 2012 reste vi till Mallorca med A och N. De var där ett par dagar före oss och åkte också hem några dagar innan oss. Resan hade geocaching som mål och som helhet är den värd flera inlägg. Jag ska börja från slutet och berätta om vår sista dag på ön. En sån där dag dag då geocaching är som bäst.

När N och A åkt hem så hade vi varit runt på många platser på ön. Mallorca är som en minivariant av Europa, med stränder, klippor, städer, åkrar, berg och många tyskar! Vi hade sett oss runt men vi ville givetvis se mer och logga fler burkar. Dagens caching skulle också innebära logg nr 1100, därför ville vi ha ett bra mål för dagen och fastnade för en cache på öns östra sida med namnet Sa Trapa (GCPYMV) Enligt cachebeskrivningen ett kloster som sedan 1835 är övergivet efter bara tio års användning.

Med en, som vanligt, helt fenomenal navigering tog vi oss med vår hyrbil från vår hotellort Peguera mot kustorten Sant Elm och målet Sa Trapa. Väl framme i Sant Elm snurrade vi runt ett tag. Först för att hitta lite mer matsäck än vad vi hade med oss. Något otippat hittade vi en liten affär som hade både frallor, croissanter och jordnötter i liten burk! Runt om i den lilla staden fanns skyltar till ”la trapa” och det var uppenbarligen inte bara ett geocaching-mål utan ett helt vanligt turistmål. Trots skyltarna och en parkeringskoordinat hittade vi inte fram till stigens början. Vi parkerade på rimligt avstånd från koordinaten och började gå mot nollan. Dagen skulle visa sig innehålla en ganska stor vandringsutmaning, men det visste vi inte då, för i så fall hade vi förstått att det var skitdumt att inleda dagen med en 800 meter lång tur i tätvuxen terräng. Bild

Till slut ramlade vi ändå ned på stigen som ledde upp på berget och började tillsammans med en hel del andra att gå uppför.

På vägen upp längs berget tänkte jag på de munkar som en gång bosatt sig uppe på berget och antagligen fick släpa upp en hel del grejer. Bild1917Mallorca i april har ordinärt svenskt sommarväder, sol, en del vind men inte för varmt. Det blev ändå rätt svettigt att ta sig uppför, men med några pauser gick det fin-fint. Vi trodde hela tiden att vi skulle komma upp till det gamla klostret, så vi blev ganska förvånade när vi vid toppen insåg att vi inte alls var framme utan att resterna av det gamla klostret låg i dalen framför oss. En fantastik vy!

Bild1923

Sista biten ned mot klostret gick givetvis lätt. När vi kom fram såg vi oss omkring, åt vår matsäck och loggade burken. En fin, rofylld miljö. Några engagerade människor håller på att bygga upp klostret igen och vi skänkte några euros till stöd för arbetet.Bild1924

Vi såg sedan att flera av besökarna inte gick tillbaka uppför berget utan vek av till höger längs med berget. På GPS:en såg vi att det fanns fler intressanta platser att besöka längs stigen, så givetvis tog vi den och belönades med den speciella ön utanför i blickfånget. Bild1928

Efter ganska avancerad och koncentrerad nedklättring nedför fann vi en cache i GPS:en som vi kände oss tvungna att besöka. Moli de San Telmo (Lost Place) (GC2NEHT) är enligt beskrivningen en övergiven gruva och efter att ha sneddat många ”slalomsvängar” nedför berget så kom vi fram till ett hus, som såg ut som att det varit bebott inte allt för längesedan. Bild1932I husets ena hörn fanns ett mycket djupt hål och i omgivningarna fanns också andra spår av gruvverksamheten. Huset i sig kändes som ett fint exempel på enkel, vacker och effektiv byggnadskonst. Cachen i huset tog ett tag att hitta för den tyska och den engelska hinten stämde inte riktigt överens. När vi fotat och loggat klart fortsatte vi ned mot byn där vi loggade två cacher till.

På vägen tillbaka till hotellet stannade vi i staden Andratx och loggade två burkar till. En på ett träd i en kyrkogård och sedan ett rätt spektakulärt TB-hotell, TB-Hotel Andratx*** (GC1QPYD) Lådan i form av en kassabox med kodlås satt i entrén till cacheägarens hus, precis utanför hans dörr 🙂

En dag med fin caching i fantastisk miljö i det bästa av sällskap./J